Robots integreren in de retailsector: een ver-van-je-bed-show? Niet als het aan Fanny Systermans-Kochen, docent commerciële- en bedrijfseconomie, ligt. Naast haar rol als docent en mentor is de Landgraafse ook ontwikkelaar vakspecialist ondernemen. Zij ziet robotisering juist als een logische stap in de ontwikkeling van de retailsector. We spraken met haar over de impact van robotisering en hoe wij als onderwijsinstelling moeten inspelen op deze nieuwe, aankomende realiteit.
Misschien zijn we nog niet helemaal gewend aan robots die door het winkelpad zoeven, maar op veel plekken is deze technologie al verder dan je denkt. Denk bijvoorbeeld aan de schrob-robot ‘Sam’ die tegenwoordig bij supermarkt Jumbo wordt ingezet. “Deze robot voert eenvoudige, maar belangrijke taken uit zoals het schoonmaken van de winkelvloer”, legt Fanny uit. “Maar in de toekomst kunnen ze ook helpen bij het aanvullen van de schappen of klanten de weg wijzen in de winkel.” Het is geen kwestie van ‘of’ maar ‘wanneer’ deze innovaties gemeengoed worden in de retailsector. “Robots zijn geen vervanging voor mensen, maar juist een aanvulling”, stelt Fanny gerust. “Ze kunnen het werk makkelijker en leuker maken.” Dit geldt niet alleen voor de retail, maar ook voor vakgebieden zoals logistiek en horeca. “In de zorg wordt er ook al veelvuldig gebruik van gemaakt. Een mooi voorbeeld hiervan is dat er wordt geëxperimenteerd met een kleine robot in de vorm van een baby. Deze robot wekt gevoelens van zorg en comfort op bij mensen met dementie. De opkomst van robots zal impact hebben op vrijwel elke sector. Onze taak als onderwijsinstelling is om studenten breed voor te bereiden op de toekomst.”
Servicegerichte innovatie
“Robots in de retail zijn vooral bedoeld om service te verlenen”, legt Fanny uit. “We hebben het dan niet alleen over het uitvoeren van taken zoals schrobben of voorraadbeheer, maar uiteindelijk ook over het actief ondersteunen van klanten. Deze robots kunnen bijvoorbeeld producten bijvullen, klanten de weg wijzen in de winkel, of zelfs helpen met productinformatie. Maar hoe reageren mensen in het algemeen op deze nieuwe, technologische veranderingen? “Ik denk dat de mensen die openstaan voor vernieuwing groter in aantal zijn dan degenen die weerstand bieden. Het is een kwestie van laten zien wat mogelijk is, en vooral: hoe robots ons kunnen helpen om nog betere service te bieden.” Fanny benadrukt dat de menselijke kant belangrijk blijft, ook wanneer robots vaker hun intrede doen. “In bepaalde restaurants zie je bijvoorbeeld robots die gerechten naar de tafels brengen. Maar zelfs dan is het essentieel dat er een menselijke factor aanwezig blijft om eventuele fouten op te vangen. En om klanten tóch dat persoonlijke gevoel te geven.”
Een nieuwe mindset voor studenten
Ook voor het onderwijs ziet Fanny kansen in de integratie van robots. Ze vertelt dat het essentieel is om studenten al vroeg kennis te laten maken met deze technologie. “Onze studenten gaan straks werken in winkels waar robots een rol spelen. Het is daarom belangrijk dat ze leren hoe ze met deze technologie moeten omgaan en er samen mee kunnen werken.” Binnen het onderwijs zou Fanny op den duur graag meer aandacht zien voor dit onderwerp. Ze stelt voor om extra lessen te introduceren waarin studenten kunnen oefenen met verkoop- of sollicitatiegesprekken met behulp van robots. Het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) Retail binnen Gilde Opleidingen kan hierin een belangrijke rol spelen door innovatieve leermodules te ontwikkelen die studenten voorbereiden op de praktijk. “Hoe mooi zou het zijn als we een pilot kunnen draaien met robots in ons eigen onderwijs? Dat geeft studenten een unieke kans om te leren en te experimenteren in een veilige omgeving. Zo bereiden we ze beter voor op de praktijk en zorgen we ervoor dat ze zich comfortabel voelen bij het gebruik van deze nieuwe technologie.”
Snelle ontwikkeling
Hoewel de integratie van robots nu nog volop in ontwikkeling is, verwacht Fanny dat we binnen nu en 3 jaar een enorme sprong zullen zien. “Bedrijven zijn al bezig met pilots waarbij robots een stap verder gaan dan alleen simpele taken. De verwachting is dat deze ontwikkeling snel zal gaan, vooral omdat bedrijven steeds meer inzien dat robots niet alleen efficiëntie verhogen, maar ook klantbeleving kunnen verbeteren.” Dat betekent echter wel dat het onderwijs moet meebewegen. “We moeten toekomstbestendig onderwijs bieden waarin technologie een vanzelfsprekend onderdeel is”, benadrukt Fanny. “Robotisering is dichterbij dan we denken, en bewustwording daarvan is de eerste stap.”
Naast haar werk houdt Fanny van hardlopen, lezen en tijd doorbrengen met haar gezin. Ze is getrouwd en moeder van 2 kinderen, een dochter van 17 en een zoon van 15. In haar vrije tijd geniet ze graag van vakanties naar Frankrijk en Italië, waar ze kan ontspannen en genieten van het échte bourgondische leven!