5 jul

Hybride leeromgeving: studenten staan sterker in hun schoenen

Leren in de echte wereld tussen ervaren professionals, met, bij en voor echte cliënten. Waar je kennis niet alleen opneemt, maar ook meteen in de praktijk kunt toepassen. Zodat die kennis en de vaardigheden je helemaal eigen worden. Dat gebeurt bij De Zorggroep in samenwerking met Gilde Zorgcollege. In woning Olijf op Auxiliatrixpark in Venlo worden doorlopend 14 of 15 studenten opgeleid tot helpende zorg/welzijn, verzorgende-IG, verpleegkundige of maatschappelijke zorgmedewerker bij jonge mensen met dementie. Ze runnen daar als het ware de hele afdeling. Een mooi voorbeeld van een hybride leeromgeving.

Casusgericht werken
De Zorggroep is ervan overtuigd dat het vakmanschap van de toekomst het beste wordt ontwikkeld in de werkelijke beroepspraktijk, met alle betrokkenen erbij. Deze benadering zorgt voor een optimale manier van leren, waarbij studenten niet alleen theoretische kennis opdoen, maar die kennis direct toepassen en verfijnen in de praktijk. Marijke Pijpers, adviseur beroepsopleidingen bij team leren en ontwikkelen, vertelt: “Bij de reguliere zorgopleidingen leren de studenten iets en met die info gaan ze terug naar de praktijk. Dan zie je ze zoeken waar ze het kunnen toepassen, maar meestal komt het dan net niet voor. Dan is het lastig om het geleerde voor de langere termijn te onthouden. In onze woning werken de studenten casusgericht. We hebben een cliënt. Wat is de leervraag? Wat willen we weten? Wat moet er gebeuren? En hier zijn alle disciplines mee bezig. Allemaal op hun eigen niveau. Dat prikkelt enorm.”

Les aan de hand van leervragen van studenten
1 dag per week gaan de studenten de schoolbanken in. Maar niet op een locatie van Gilde Zorgcollege. Nee, gewoon bij De Zorggroep. Marijke: “Het leslokaal is 1 deur verwijderd van de woning. Daar geven docenten van Gilde Zorgcollege les. De lesdag wordt vormgegeven aan de hand van de leervragen van de studenten. Is er bijvoorbeeld een cliënt die niet lekker wordt, dan is er grote kans dat die ziekte én andere ziektebeelden volgende week een thema zijn tijdens de les. Docenten kijken ook bij welk onderwerp ze de studenten bijvoorbeeld verpleegtechnische vaardigheden kunnen leren. Die horen misschien niet bij deze cliënt, maar de studenten moeten natuurlijk wel alles kunnen en kennen voordat ze hun diploma krijgen.”

Goede samenwerking en korte lijnen
De samenwerking tussen Gilde Zorgcollege, de werkbegeleiders en de studenten is goed. En de lijnen zijn kort. Marijke: “De connectie tussen school, werkbegeleiding en student is heel nauw. Door de goede connectie en het vele contact zien we ook sneller waar de studenten toe in staat zijn. Iemand leert bijvoorbeeld voor verzorgende-IG, maar heeft duidelijk meer in haar mars. Zij is sneller doorgestroomd naar de opleiding Verpleegkundige. Ook andersom werkt dat. Is het niveau te hoog? Dan adviseren we een stapje terug te doen. In de reguliere opleidingen zie je dat meestal niet zo snel.”

Geen cliënt volgens het boekje
Uit evaluaties blijkt dat studenten die deelnemen aan dit programma beter voorbereid zijn op hun carrière in de zorg. En zij kunnen de uitdagingen beter aan. Een hybride leeromgeving werkt dus, maar het is nog altijd een zoektocht binnen de zorginstelling. Want wat is de beste aanpak? Marijke: “Het is een ongoing proces met ups en downs net zoals in de rest van de zorg. We zoeken nog een beetje naar de juiste werkwijze en aanpak. Maar positief is natuurlijk wel dat wij toekomstige zorgverleners al vanaf het begin van de opleiding aan ons binden. En de studenten die het hybride traject volgen zijn beter in staat om de moeilijke cliëntzorg aan te kunnen. In de praktijk heb je namelijk geen cliënt volgens het boekje en die komen ze nu dagelijks tegen. Ze staan door dit traject steviger in hun schoenen.”