“Gilde Opleidingen zocht een manier om centraal en uniform te communiceren met studenten en andere belangstellenden. Het Infopunt, opgericht in 2021, betekende een grote stap voor Gilde Opleidingen. Als centraal klantcontactcentrum werden we het kloppende hart waar alle studentenvragen samenkomen. Dit succes brengt ook uitdagingen met zich mee.
Zo gedreven en veerkrachtig als we zijn, houden we vast aan onze missie: studenten helpen. ‘Laten we als Gilde Opleidingen afspreken wát we gaan communiceren en één antwoord geven richting onze studenten.’ Met een team van negen FTE's behandelen we nu alleen al zo'n 58.000 telefoontjes per jaar, waarvan meer dan tachtig procent direct door het Infopunt wordt afgehandeld.
Toch worden we soms verrast. Als je aan één knop draait binnen onze organisatie, heeft dat direct invloed op waar een student de informatie vandaan haalt: bij het Infopunt. Elke verandering binnen onze organisatie heeft directe gevolgen voor de informatievoorziening aan studenten. Om deze reden is het belangrijk dat het Infopunt aangesloten en up-to-date wordt gehouden bij veranderingen. Als Infopunt werken we zelf ook actief aan het constant up-to-date houden van alle informatie van Gilde Opleidingen. Die constante stroom van informatie vergt toewijding, maar het is onze kracht: informatie verzamelen, verwerken en verspreiden.
Door de opgebouwde kennis van de afgelopen jaren, zijn we in staat diverse processen binnen Gilde Opleidingen te optimaliseren of slimmer in te richten. Zoals de start van het schooljaar, de boekenprocedure, incidentenregistratie en het Studentenfonds.
De beginfase was niet gemakkelijk, maar het vormde de basis voor onze groei en veerkracht. Bij elke nieuwe uitdaging staan we klaar om die met open armen te ontvangen. Ook al valt het niet binnen onze directe verantwoordelijkheid of KPI's, we duiken erin. We gaan rond de tafel, onderzoeken, ondersteunen en streven ernaar het proces voor studenten aantrekkelijker te maken. Wat telt voor het Infopunt, is dat de student geholpen wordt. We zijn een team, en samen vinden we altijd een oplossing. Maar daarvoor hebben we wel de hele organisatie nodig; we moeten dit samen doen. Het Infopunt is niet alleen ons verhaal; het is het verhaal van Gilde Opleidingen.”